DUK  
  1. Kaip veikia greičio matuokliai?

Greičio matuokliai veikia "šūvio" principu, greičio matavimo metu matuoklis "šauna", radarų detektorius šūvį aptinka ir apie jį praneša garsiniu signalu. Greičio matuoklių tipai:

1) Radarai - matuodami greitį skleidžia radijo bangas. Bangos nėra koncentruotos, pasklinda didelėje teritorijos dalyje, todėl yra lengvai aptinkamos net nesant tiesioginiam matomumui.

2) Lidarai (arba lazeriai) - greičiui matuoti naudoja IR spindulį (panašiai kaip TV valdymo pultas). Ne taip kaip radijo bangos, lazerio spindulys yra siauras, koncentruotas tik į tą vietą kur nusitaikoma, todėl aptikti lazerį įmanoma tik tiesioginio matomumo zonoje. Matuojant greitį siunčiamas IR spindulys, kuris atsimušęs nuo automobilio paviršiaus turi sugrįžti atgal, greičio matuoklis tokiu būdu apskaičiuoja automobilio greitį - visa tai įvyksta akimirksniu.



2. Kaip veikia Radarų Detektorius (RD)?

Radarų detektorius – prietaisas, skirtas aptikti radijo dažnius kuriais veikia greičio matuokliai, bei lazerio spindulį ir apie tai pranešantis garsiniu signalu, tai tik įspėjamoji priemonė. Kadangi radarų detektorius aptinka ne tik radarus, bet ir lazerius, ištiesų turėtų būti vadinamas radarų ir lazerių detektoriumi, tačiau prieš kelis dešimtmečius lazeriai dar nebuvo naudojami greičio matavimo tikslais, todėl išliko nuo seno prigijęs pavadinimas "Radarų detektorius".



3. Kas yra klaidingi pranešimai?

Judesio davikliai bei automatiškai atsidarančios durys veikia tokiais pat bangų dažniais (X, K bangos) kaip ir greičio matuokliai, todėl radarų detektoriai mieste nuolat įspėja ne tik apie greičio matuoklius, bet ir judesio daviklius, tad bent jau pirmomis dienomis daugelį vairuotojų trikdo. Atskirti tikrą signalą nuo klaidingo išmokstama per keletą dienų - aptikęs greičio matuoklį, radarų detektorius įspėja itin stipriu signalu. Jei norite radarų detektoriaus kuris visiškai netrikdytų pašaliniais signalais mieste - Escort 9500 serijos detektoriai, integruoto GPS imtuvo pagalba mus įspėja tik apie tikrus pavojus. Dažniausiai pasitaikantys klaidingi pranešimai yra X ir K dažnių diapazone, tuo tarpu klaidingų lazerio pranešimų būna tik išskirtiniais atvejais.



4. Kas yra fotoradaras?

Automatinė greičio matavimo sistema, fotografuojanti greitį viršijančias transporto priemones. Fotoradarai gali būti įrengti stacionariai, bei automobilyje, todėl greitį viršijančius gali netikėtai užklupti bet kurioje vietoje.



5. Ar verta įsigyti plėvelę ar užpurkšti valstybinį numerį norint apsisaugoti nuo fotoradarų?

Vienareikšmiškai ne. Tai tik labai gerai išreklamuotos prekės, tačiau jos visiškai neefektyvios. Plėvelės gali uždengti numerį, tačiau jos akivaizdžiai matomos plika akimi. Purškalai - visiškai beverčiai.



6. Kas yra POP ir Pulse?

POP yra specialus radaro režimas, radarų detektoriams suklaidinti. Įjungtu POP režimu, radaras matuoja greitį siųsdamas itin greitus ir trumpus signalus, taip apsunkindamas radarų detektorių darbą. Europoje paplitę rusiški matuokliai, veikiantys trumpais K bangų pulsais (K Pulse = ~60ms = 0,06 sek.) - veikimas toks pat kaip ir POP, tik vadinama Pulse, kadangi POP yra patentuota JAV kompanijos "MPH Industries”. Dauguma, net ir brangių radarų detektorių, labai sunkiai aptinka šias trumpas K Pulse bangas. POP greičio matuoklių Europoje nėra. KPulse naudojamas Lietuvoje, Lenkijoje, Latvijoje, Baltarusijoje, Ukrainoje ir Rusijoje.



7. Kas yra Instant-On?

Radarai (taip pat ir Lietuvoje naudojami "Berkut") gali veikti dviem režimais: automatiniu (angl. Constant-On) bei rankiniu (angl. Instant-On). Automatiniu režimu dirbantis greičio matuoklis nuolat matuoja srauto greitį, tuo pačiu nuolat skleisdamas radijo bangas - taip veikiantį radarą itin lengva aptikti net iš labai toli. Deja, dažniausiai greitis matuojamas rankiniu režimu (Instant-On) - greitis pradedamas matuoti tik nuspaudus matavimo mygtuką, tad ir radijo bangos sklinda tik tuo metu kol nuspaustas matavimo mygtukas - toks režimas labai pavojingas jei kelyje keletos kilometrų spinduliu esame visiškai vieni. Fotoradarai visada veikia automatiniu (Constant-On) režimu, todėl radarų detektorių savininkai visada žino jų buvimo vietas.



8. Kokiais radijo dažniais veikia greičio matuokliai?

Standartiniai dažniai:

X banga: 10.525 ± 25 MHz (10.500 - 10.550 GHz)
K banga: 24.150 ± 100 MHz (24.050 - 24.250 GHz)
Ka banga: 34.700 ± 1300 MHz (33.400 - 36.000 GHz)
Ku banga: 13.450 ± 50 MHz (13.400 - 13.500 GHz)

Tačiau greičio matuokliai naudojami Europoje šiek tiek skiriasi nuo naudojamų JAV:

JAV:
X: 10.525 ± 25 MHz
K: 24.150 ± 100 MHz
Ka: 33.800 ± 100 MHz; 34.700 ± 100 MHz; 35.500 ± 100 MHz

Europa:
X: 10.525 ± 25 MHz
K: 24.150 ± 100 MHz
24.125 ± 25 MHz
24.100 ± 25 MHz
Ka1: 34.000 ± 100 MHz
Ka2: 34.360 ± 100 MHz
Ka3: 34.700 ± 100 MHz
Ka4: 35.500 ± 100 MHz
Ku: 13.450 ± 50 MHz


Lietuva:
K: 24.150 ± 100 MHz
24.125 ± 25 MHz
24.100 ± 25 MHz

Primename, jog Lietuvoje ir daugelyje kitų valstybių taip pat intensyviai naudojami lazeriniai greičio matuokliai, veikiantys optiniame diapazone (905nm).



9. Kas yra Ka bangų segmentacija?

Netaip kaip kitos bangos, Ka bangų diapazonas yra labai platus (33.4-36.00 GHz = 2.6 GHz, kai pvz. K bangos įsitenka į 0.2 GHz; 24.050-24.250 GHz). Radarų detektoriai yra pritaikyti JAV poreikiams. Ten greičio matuokliai veikia 33.8, 34.7 ir 35.5 GHz dažniu - skirtinguose rėžiuose, todėl visi detektoriai nustatyti taip, jog radarų ieškotų ne konkrečiuose siauruose rėžiuose, o visame plačiame Ka diapazone, tam jog galėtų aptikti visus tris skirtingus dažnius. Kadangi JAV naudojami radarai veikia skleisdami stiprias bangų emisijas, juos nėra sunku aptikti. Tačiau Europoje gaminami ir naudojami radarai veikia kiek kituose dažnių diapazonuose - labiausiai paplitę 34.00 bei 34.36 GHz (taip vadinamos Euro Ka bangos), be to yra labai mažo galingumo, t.y. veikia skleisdami itin silpnas bangų emisijas. Įprasti, JAV rinkai skirti detektoriai negali visada iš saugaus atstumo aptikti šių greičio matuoklių. Sprendimas yra Ka bangų segmentacija, kuri leidžia detektoriui pasirinktinai veikti tik tame bangų diapazone, kuriame veikia greičio matuoklis, užuot bereikalingai ieškojus greičio matuoklio visame plačiame diapazone. Tokiu būdu Europiniais Ka dažniais veikiančius matuoklius galima aptikti iš daug didesnio atstumo.

Lietuva yra viena iš nedaugelio valstybių europoje, kur kolkas nenaudojamos Euro Ka narrow bangos, tačiau žvelgiantiems į ateitį, ar keliaujantiems Europoje, radarų detektorius su Ka segmentacija yra būtinybė. Ka bangų segmentaciją turi Europos poreikiams pritaikyti Escort Euro modeliai bei Valentine One.



10. Kas yra "12 bangų gaudymas"?

Tai nieko vertas marketinginis triukas, kurį naudoja Cobra kompanija, privilioti nedaug nusimanančius klientus. Vienintelės reikalingos bangos yra X, K, Ka, Ku, bei lazerio gaudymas, visa kita yra išgalvota, ir niekaip nesusiję su greičio matuoklių aptikimu. Beje, Cobra detektoriai net ir pagrindines bangas lyginant su konkurentais gaudo absurdiškai.



11. Iš kokio atstumo galima aptikti greičio matuoklį?

Jei sąlygos idealios, giedra diena, tiesioginis matomumas, detektorius greičio matuoklį gali aptikti nors ir iš 10 km. Tačiau retai kada realybėje rasime 10 km. tiesiąją. Reljefas, oro sąlygos, pastatai, medžiai ir kt. slopina bangų sklidimą, todėl kiekvienu atveju atstumas skiriasi. Gyvenimiškose situacijose radijo bangas dažniausiai aptinkame ~500-1500m. atstumu, lazerio spindulį ~200-500m., kadangi lazerio spindulys negali pereiti kiaurai, jis aptinkamas tik esant tiesioginiam matomumui.
 


AL Beltronics Escort V1 Whistler